Szövegdoboz: Négyágú nyíl feliratnak: kezdőlap
Négyágú nyíl feliratnak: főoldal
Négyágú nyíl feliratnak: kezdőlap

Tuning

 

 

Nagyon Fontos!!

 

Ma Magyarországon Tilos a járműveken bárminemű átalakítást végezni amely motor teljesítményének

növelését célozza. Az így átalakított jármű a közúti forgalomban NEM VEHET RÉSZT!!

 

A teljesítménynövelés kizárólag versenycélokat szolgálhat. Kizárólag versenypályán, rendezői felügyelet illetve az adott verseny előírásainak megfelelően használhatók az így átalakított járművek!

 

Amennyiben érvényes műszaki engedéllyel rendelkező járművet kell átalakítanunk, akkor a tulajdonosnak kell egy nyilatkozatot aláírnia mely szerint a fentieket tudomásul vette, megértette és a járművet közúti forgalomban nem használja.

 

 

2015.05.21

 

 

 

 

Dieseltuning

 

Először tisztázzuk mit jelent a tuning. Sajnos tuningnak mondják már azt is, amikor néhány légbeömlő rácsot, átalakított lökhárítókat, önmagában forgó dísztárcsát, meg ledes hátsó lámpát raknak, rakatnak a gazdik,  kocsijukra.

Nem vitatom, ettől lesz csajozós egy autó. Bár biztos nehéz vagánynak lenni, amikor az 1,4 i rettenetesnek zöldre váltó lámpánál gázt adunk, hogy a mellénk arcátlanul beállt robogót megalázzuk!!

Na jó, ez kissé cinikus volt…..

 

Félreértés ne essék! Nincs bajom ezekkel a kiegészítőkkel!

 

Csakhogy nekem az a szép, amikor a motorháztető alatt olyan módosításokat látok amitől az autózás igazán élmény lesz.

Értem itt az (természetesen a dieselekről beszélek) adagoló és turbó-átalakításokat, amiken látszik a hozzáértő kéz nyoma. Vannak kis országunkban néhányan, akik tapasztalati úton szerzett tudásukat ültetik át a különböző típusokba. Ugyanis a dieselek átalakításáról semmiféle leírás nem létezik. Akik belefognak, kizárólag saját szakállukra és pénztárcájuk terhére kísérletezgetnek.

Jómagam (az első autómat figyelembe véve) 1 milliót költöttem a kocsim átalakítására.

A teljesítmény növelésével természetesen a fékek, futóművek megerősítése is feladat.

 

Szóval a klasszikus tuning:

A teljesítmény növelése a kitűzött cél eléréséig.

             -Ez lehet egy szakadt, kicsontozott, VW Golf I amit gyorsulási versenyre szánnak és nem számit

               mennyit bír ki a motor, csak menjen.

             -Vagy lehet egy utcai használatra szánt Peugeot HDI aminél csak az a cél, hogy egy előzés

                biztonságosabban végrehajtható legyen,

 

Tuningról alapvetően turbós autóknál érdemes beszélni. A szívómotor csak turbó felszerelése után „húzható” tovább és ez jelentős anyagi megterhelést jelenthet. Persze vannak fanatikusok akiknek nincs lehetetlen.

 

 

Chiptuning

 

Mit is jelent a „chiptuning”! Természetesen nem azt, hogy a chipet tuningoljuk! Tulajdonképpen a motorvezérlő elektronika programját kell oly módon megváltoztatni, hogy a járműgyártó által megadott maximális teljesítménynövekedést biztosítani lehessen.
Ez a program vezérli -autótípustól függően- az üzemanyag-mennyiséget, turbónyomást, előtöltési szöget stb.

 

Nagyon fontos, hogy a vezérlőegység saját szoftverét szabad csak módosítani.

Lopni sem szabad, sajnos mégis lopnak!

Magukat Szakinak kikiáltó emberek úgy csereberélik programokat, mint más a zokniját.
Amennyiben a Szaki azt mondja a lelkes gazdinak -„Beleteszem a chipet, próbálja ki és ha nem érzi jónak teszünk bele másikat”, akkor onnan menekülni kell.

Minden autóba csak egyféle program tölthető. A SAJÁTJA!!!
A probléma az, hogy a kocsi hajlandó működni egy másik, azonos márkájú autó szoftverével de sosem lesz optimális a teljesítménye.

Azonos évjáratú, típusú, motorkódú autóknak is lehet más a működtető szoftvere!
Az autógyárak fejlesztőmérnökei azért kapják a fizetésüket, hogy mindig kitaláljanak valami új, persze korántsem biztos, hogy hasznos dolgot!


A chiptunig nálunk így zajlik:

Minden esetben hozzá kell férnünk az eredeti szoftverhez. Lásd fent!
Ezt, évjárattól és típustól függően, különböző módszerekkel lehet elérni.

A régebbi járművek vezérlőegységeinek programtároló chipjei nem újraírhatóak (2000-es évjáratig). Ezért azokat, ki kell cserélni egy modernebb, újraírható chipre. Ezután már a computercsatlakozón (nem a diagnosztikain!) keresztül feltölthető a módosított program.

2000-es évjárattól kezdődően már a diagnosztikai csatlakozón (csak az OBD) keresztül megoldható mind a kiolvasás, mind a programfeltöltés.
Vannak persze kivételek (miért lenne egyszerű az élet). Néhány, 2000 utáni autó nem rendelkezik OBD-vel -pedig kötelező lenne-, hanem járműspecifikus diagnosztikai csatlakozó van rajta. Ilyenkor ki kell szerelni a vezérlőegységet és annak a csatlakozóján keresztül kell „beszélgetni vele”!

A gyári programot interneten kiküldjük a német partnercégünkhöz, (www.mw-auto-tuning.de) akik módosítják és visszaküldik.
Ezután nekünk annyi a dolgunk, hogy visszatöltjük a kapott programot.


Német partnerünk tevékenysége TÜV engedélyes. Egy biztosítótársasággal kötött szerződés alapján garanciális idő vásárolható -biztosítás formájában- a szoftverek által okozott meghibásodásokra.

A biztosítás díja kb.150 Euro 1 évre.

Minden olyan hibára vonatkozik, amely a szoftvermódosításra visszavezethetően keletkezett a járműben, a motortól a hajtásláncig!

Minden autóhoz kétféle program rendelhető.

   1.        A járműgyártó által megszabott maximális teljesítménynövelés. Általában 20-30%.
             Erre vonatkozhat a fent említett garancia.

   2.        A lehetséges maximum. Teljesítménynövekedés 60-80%.
             Természetesen nincs garancia, van viszont hihetetlen gyorsulás.

 

A teljesítményszintek (Excell formátumban), a jobb oldali típuslista gombra kattintva tekinthetők meg.

 

Időpont és áregyeztetés itt!

 

 

Adagolótuning

 

Minden adagolót lehet módosítani átalakítással, alkatrészcserével. Alapvetően ez a hagyományos dieseltuning legfontosabb része, de önmagában nem elegendő, hiszen a részegységeket össze kell hangolni.

 

 

Turbótuning

 

Itt két dologról beszélhetünk.


   1.        Megemeljük a turbónyomást. Ezt különböző módszerekkel lehet elérni.
 

   2.        Lecseréljük a turbót. Nagyon népszerűek a változó geometriás turbinák (vgt).

             Ezek szinte a teljes fordulatszám tartományban képesek nyomást biztosítani.

             Bármilyen autóra felszerelhetők és komoly nyomatékot hoznak magukkal.

 

A vgt turbók alapkivitelben elektro-pneumatikus (a pneumatika itt vákuumot takar) szabályzással kerülnek beépítésre. Amikor egy hagyományos turbót cserélünk ilyenre akkor a szabályzást, nyomásvezéreltre kell átépíteni. Ez azzal a hátránnyal jár, hogy hidegindításkor a turbó azonnal teljes terhelésen forog. Olajhiány miatt a turbó élettartama jelentősen csökkenhet. Továbbá, mivel a nyomásszabályozó rugóit egyedileg kell hangolni, előfordul, hogy ez nem sikerül, így a nyomáslefutás nem lesz megfelelő.
Nem egy olyan autót láttunk, ahol a nyomás a kívánt értékben felépül, de a kocsi mégsem adja le az elvárt teljesítményt.
Miért?
Mert a geometria rossz pozíciója nem engedi a kipufogógáz szabad távozását, így hát fojtja a motort.

 

Elárulom, mi is így csináltuk. Persze mindig igyekeztünk megtalálni az optimális beállítást.

Ma már viszont van megoldás. Kifejlesztettünk egy olyan szabályzószelepet, (lásd a fotót) mellyel az eredeti, vákuumos rendszert lehet alkalmazni. A szelep, a turbó által előállított nyomás segítségével redukálja a vákuumot, melyet a motor vákuumpumpájáról „lopunk”.

Az eredmény:
  

   1.        Hidegindításkor a geometria -vákuum hiányában- nyitva van és beindulás után -a vákuum

             felépülésekor- záródik. Ekkorra már az olajnyomás is kialakul, vagyis nincs számottevő kopás.
  

   2.        A vákuumot sokkal finomabban lehet szabályozni és így a nyomás-karakterisztika is pontosabb.
             

A nyomásérték a szelepen található csavar segítségével könnyedén 0,5-2 bar között beállítható. A motortérben bárhol elhelyezhető, de akadt aki az utastérbe szerelte be.

 

             2014-05-20-án összegzett adataim szerint, mintegy 500 ilyen szelep került értékesítésre.

             Ezek nagy részét mi építettük be, de sokat küldünk Soprontól kezdve, egészen Nyíregyházáig.

 

A bekötési rajz PDF formátumban megtekinthető itt!

 

 

Intercooler

 

Az intercooler szerepe, hogy a turbó által szállított levegőt minél jobban lehűtse. Optimális az lenne, ha mindig 40celsius fokos levegő kerülne a motorba. Egy jó intercooler akár 10-15% teljesítménynövekedést is produkálhat. Általánosan elmondható, hogy nincs elég nagy cooler. (lásd a képen)

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Szövegdoboz: Teljesítménynövelés adagoló átalakítással 
Turbó átépítés 
Intercooler beépítés 
Hengerfej tuning
Chiptuning (típuslista)

A lap tartalma:

· A tuning nálunk

· Chiptuning

· Adagoló-tuning

· Turbó-tuning, nyomásszabályzás

· Intercooler (Töltőlevegő visszahűtő)

 

Négyágú nyíl feliratnak: főoldal
Négyágú nyíl feliratnak: típuslista
Négyágú nyíl feliratnak: típuslista
Négyágú nyíl feliratnak: kapcsolat
Négyágú nyíl feliratnak: kapcsolat
Google PageRank