Szövegdoboz: Négyágú nyíl feliratnak: kezdőlap
Négyágú nyíl feliratnak: főoldal

Részecskeszűrő

Négyágú nyíl feliratnak: kapcsolat

 

Részecskeszűrő

mint költséges probléma:

 

Avagy inkább tüdőrákot mindenkinek?!

 

 

 

Baljós cím, de sajnos igaz! A probléma adott, hogy mikor robban ki a szakmai plénumok és a közvélemény elé nem tudni.

A rövid, de kemény bevezető után igyekszem kifejteni, mi itt a gond. A lényeget próbálom megmutatni úgy, hogy azt a laikus autós is megértse.

 

Egy kis szakmai történelem.

 

Kezdetben voltak az oxidációs katalizátorok. Ezeket 1990 évektől napjainkig használják

de 2005-től már kiegészítve a részecskeszűrővel.

Ebből máris látszik, hogy a –nevezzük DPF szűrőnek, a legtöbb gyártó úgy is így nevezi– DPF nem létezik katalizátor nélkül. (DPF=Diesel Partikel Filter)

 

Az oxidációs katalizátor működési elve egyszerű. Különleges kerámia alapú anyagból finom szerkezetű rácsot alkotnak. A rács típustól függő hosszúságú.

A szerkezet olyan mintha négyzet alapú zártszelvényekből több százat egymás mellé illesztenénk. Az aktív károsanyag megkötő felület így kb. focipálya nagyságú. A katalizátor szerepe a motor tökéletlen égése során keletkező égéstermékek kiszűrése: a látható kormot, és a nem látható nitrogén oxidot magában tartsa. Mivel a befecskendező rendszer passzív eleme, nincs visszajelzés az esetleges hibás működéséről.

 

Amikor eldugul, számos problémát okozhat a motor működésében. Teljesítmény csökkenés, füstölés, túlfogyasztás. A hiba régen két, ma már háromféleképpen orvosolható

1. Megszüntetni a katalizátort

2. Cserélni a katalizátort

3. Tisztítani a katalizátort

 

Az első két megoldás volt a gyakoribb. A tisztítás csak napjainkban, a DPF megjelenése után néhány évvel vált lehetővé.

 

Amikor is a katalizátort megszüntetjük akkor gyakorlatilag szűrés nélkül kerülnek ki a csúnya, rossz gázok a levegőbe.

 

Itt azért hozzá kell tenni, hogy a Föld károsanyag kibocsátásának „csak” 20%-át eregetik ki autóink.

Szerintem ez nagyon kevés ahhoz, hogy ennyire szigorúan vegyék az illetékesek ezt a problémát. Addig, amíg egy tengerjáró hajó több tonna gázolajat füstöl a levegőbe óránként, nem gond, akkor nem értem-vagyis dehogynem-miért az autósokat hogyismondjam csak: birizgálják az euro normatívákkal.

 

Értem én, hiszen az autósnál van pénz. Ha meg tudjuk venni, sőt használni tudjuk járműveinket akkor mitőlünk lehet pénzt elvenni.

 

Még egy adalék: Egy tehén egy év alatt 13 000km megtételével egyenlő metánt ereget ki a hátsóján.

Nem lehetne rájuk pl. FPF-et tenni? (Fing Partikel Filter)

 

A jobb oldali képekre kattintva olvasható a cikk egy autós újságból ollózva.

 

 

Szóval Jómagam is néhányat kiiktattam már. Nem feltétlen vagyok büszke rá, de íme az ideológiám:

Az eldugult, rosszul működő katalizátor sokkal több kormot ereget mintha nem lenne. Ezeknek a motoroknak az égése korántsem tökéletes, így termetes koromszemcsékkel örvendeztetik meg környezetünket. A koromszemcsék lényegesen nehezebbek a levegőnél. Egy koromfelhő pár perc alatt leülepedik. Összeseperhető, kidobható.

 

Tapasztalatom alapján egy kiiktatott katalizátorú autó, amennyiben jól beállított diesel rendszerrel rendelkezik, NEM FÜSTÖL!

 

 

Viszont itt a jó hír: ma már lehet tisztítani a katalizátorokat. Nem kell kiiktatni, cserélni.

Különböző vegyszerek léteznek melyek leoldják a lerakódásokat, magukban tartják, így egyszerű veszélyes hulladékként kezelve nem okoz problémát az ártalmatlanításuk sem.

Képek lesznek lejjebb.

 

 

 

 

De mi a helyzet a DPF-el.

 

Hát ez nagyobb probléma, mint azt bárki laikus, sőt szakmabeli gondolná. A netet böngészve egyre több DPF kiiktatást ajánló céget lehet találni. Ha nem is napi szinten, de egyre gyakrabban hívnak engem is hasonló kéréssel. Gyakorlatilag ez a két tényező az, amiért életre hívtam ezt a lapot.

 

 

NEM VÁLLALOK DPF KIKTATÁST, ÉS AHOGY KÖNYVELŐM SZOKTA VICCESEN MONDANI, TÉRDENLŐNÉM AZT, AKI MEGCSINÁLJA!!!

 

 

 

Na de lássuk miért. A mindenen túlburjánzó fejlesztés az oka, hogy a mai motorok égése közelít a tökéleteshez. Rengeteg kiegészítő berendezés szolgálja az emisszió csökkentését.

 

· Perdületszabályzó pillangószelepsor

· AGR (Kipufogógáz visszavezetés)

· Különleges égéstér kialakítás

· Befecskendezési idő lerövidítése, számának növelése

· Turbófeltöltők elektromos motorral történő szabályzása

· Kenéstechnika

 

Mindezek lehetővé teszik a teljesítmény növelését, miközben a motor űrtartalma csökken és fogyasztása sem nő meg.

 

A hagyományos katalizátor mögé (de egy egységben) beépítésre kerül a részecskeszűrő. Felépítésre gyakorlatilag megegyeznek. A katalizátor a durvaszűrő, a DPF a finom.

A finomszűrőre azért van szükség, mert a szupermotorok kipufogógázában megjelent az eddig nem ismert méretű, parányi RÉSZECSKE.

 

Ha a klasszikus koromszemcse gombostűfejnyi nagyságú, akkor a részecske szabad szemmel nem látható méretű!!

 

Ez a mondat a lényeg! A részecske, ha kijut a levegőbe nem ülepszik, nem látszik, fújja szél amerre éppen akarja. Belélegezve azonnal elkezdi tevékenységét. Természetesen roppant mérgező, rákkeltő hatású.

Haladok az autópályán a saját tempómban, előttem egy kiiktatott DPF-es kocsi. Lehet nekem aktívszenes pollenszűrőm, nem úszom meg a részecskéket, sem én, sem a családom akik velem utaznak.

 

Ez a kép mindenkivel megtörténhet. Az egyik ügyfelem, akinek kiiktatták már a DPF-ét azt mondta: Nincs Pesten olyan taxis akinek meglenne még a DPF-je.

 

Belegondolni is szörnyű. De lássuk mi az ok.

 

Mivel a rendszer szabályzás nélkül nem működik, ezért a vezérlőegység minden adatot begyűjtve eldönti, mikor kell regenerációt végrehajtani a DPF-en        .

A regeneráció azt jelenti, hogy a kipufogási ütemben üzemanyagot fecskendeznek a motorba. Így az üzemanyag felforrósodva de nem meggyulladva érkezik a DPF-be. Mivel a DPF már szinte izzik ezért az üzemanyag begyullad és oxigénhiányos égés keletkezik, ami alkalmas arra, hogy a részecskék egyszerűen elégjenek és jóformán „ártalmatlanul” kipufogjanak.

 

(Néhány kezdeti rendszernél ún. additív anyagot fecskendeztek a DPF-be így indították be a tisztítást. A folyadék külön tartályban van, és időnként újra kell tölteni. (Peugeot, VW PDTDI motorok)

 

Ahhoz, hogy a regeneráció beinduljon min. 120Km/h-ás tempót kell tartani 5-10 percen keresztül. Ez lássuk be, csak autópályán lehetséges. És itt a hiba!! Kis hazánkban nem közlekedik mindenki így. Sok a városi autó, kis távolságokkal. Pl. a taxisok ugye.

 

A DPF telítődik. A gazda nem megy autópályán, mert minek menne, ha nincs arra dolga. A vezérlőegység gyűjti a paramétereket és bár látja, hogy nem teljesül az összes feltétel, nekiáll a regenerációnak. Hogy miért, azt csak a „nagy fehér szoftverfejlesztő” tudná megmondani. Szóval mi történik ilyenkor? Nyomja befelé szerencsétlen az üzemanyagot a DPF-be, de az ott nem tud begyulladni, hiszen a DPF nincs megfelelően felmelegítve. Az egyébként is telített DPF megtelik gázolajjal és mivel az nem bír hova menni, hát szépen felhígítja a motorolajat.

 

(Ez azért kicsit bonyolultabb folyamat, de  talán így érthetőbb!)

 

Egyszer csak, nagy füstpamacs hátul, a kocsi elgyengül. A felhígult motorolaj kenési képessége drasztikusan lecsökkent és turbó elpukkant. Rögtön párszázezer ugrik. Jó esetben kideríti a szerelő, hogy a turbóhalál csak okozat, és rálel a hiba valódi okára. Ha nincs szerencsénk, akkor nemsoká újabb turbót leszünk kénytelenek benyelni.

 

A részecskeszűrő regenerációjának sikertelensége okozhat még idő előtti olajkokszosodást, ami által motorkopások lépnek fel, pl. a vezérműtengelyről eltűnnek a bütykök.

 

Na emiatt van az, hogy sokan ki akarják iktatni a DPF-et. Cseréje drága, szabályzása bonyolult, a részegységek mint a pl. nyomáskülönbség mérő, hőmérsékletmérők szintén drágák.

 

Viszont a másik oldalon az ÉLET kér szót. Nem fogjuk soha megtudni, hogy emiatt lett beteg valaki, a halálozási ráta növekedni fog-e. Viszont akinek kiiktatot DPF-es autója van az nagyon gondolja át, hogy megéri e nap mint nap ezzel a kocsival közlekedni. És jelzem, nem az a megoldás, hogy akkor eladom. Igen, drága, igen, nehéz kifizetni, de a másik oldalon az ÉLET kér szót.

 

 

Epilógus:

Ha rászánta az időt arra, hogy gondolataimat elolvassa, akkor megérte. Ha nem ért vele egyet, nem baj. Talán, az a bizonyos bogár, azért motoszkál. Nem vagyok önkéntes lelkipásztor, de van 2 fiam…….

 

 

 

A részecskeszűrő tisztítása 30 000 - 40 000Ft.

A le-felszerelés munkadíja típusfüggő: 15 000-35 000Ft

 

(Pl. a Toyota Avensis Verso esetében a komplett bölcsőt ki kell szerelni. Az bizony cirka 8 órás meló)

 

 

 

Ezen a képen egy Peugeot dpf látható. A felületi szennyeződésből lehet következtetni, hogy jó ideje nem ment végbe a regeneráció. Tisztítás után kifogástalanul működött.

 

 

Google PageRank