Szövegdoboz: Négyágú nyíl feliratnak: kezdőlap
Négyágú nyíl feliratnak: főoldal

Cr injektor

Négyágú nyíl feliratnak: kapcsolat

A nagynyomású dieselek már néhány éve koptatják az aszfaltot és így javításuk is időszerűvé vált. Sőt, sajnos sokkal hamarabb, mint az eddig gyártott autóké.

Az autógyártásban ugyanúgy tendencia lett, hogy nem kell minőséget csinálni, inkább új autó vásárlásra kell ösztönözni az embereket.

Ezen az oldalon hasznos információkat talál az olvasó már meglévő, illetve vásárolandó járművének minőségéről, várható karbantartási költségeiről. Természetesen nem tudunk minden márka minden járművéről mindent elmondani. Inkább a befecskendező rendszerek leírásával illetve azok járműlistájával szeretnék segítséget nyújtani.

 

Jelenleg 4 cég foglalkozik CR (Common Rail) rendszerek gyártásával.

Megnevezés rövid jellemzés:
Bosch

- régi cég nagy múlttal, rendszerei ma már javíthatók, bár nem mondhatók olcsónak


Denso

-ugyancsak nagy múltú gyártó, javítástechnológia már van és ez is, mint a bosch, drága.

Delphi
-Kezdetben Rotodiesel aztán Lucas, majd TRW ma már Delphi.

A hányatott sorsú cég, nagyon pontos, gyors rendszert fejlesztett, mely itthon sajnos nem vált be. Az okot alább leírom.

Siemens
Elképesztően gagyi, mintha a kínai piacon akarnánk minőséget venni. Maradtak volna inkább az orvosi műszerek gyártásánál.

 

 

 

Általánosan elmondható, hogy miden gyártó ajánlása szerint 150 000Km megtétele után cserélni kell a befecskendező rendszer elemeit.
Aki ennek eleget tesz az szinte biztos, hogy gondtalan autózásnak néz elébe.

De!

Ki az, aki a mai világban egy ilyen futásteljesítményű autóra el tud és persze el is akar költeni cirka 800 000Ft-ot? (Az ár tartalmazza a 4db injektor és a nagynyomású szivattyú árát és a munkadíjat)

Mert sajnos ez a helyzet. Elképesztő anyagárakkal találkozunk ezeknél a rendszereknél. Érthető tehát az igény az injektorok javítására. A nagynyomású szivattyúk többnyire bírják a strapát nem kell 150 000 után cserélni őket.

Na de nézzük akkor a típusproblémákat.

 

 

Általános hibák, amelyek előfordulnak minden rendszernél.

1. A motor nehezen indul és/vagy terheléskor leáll.

                         

                          Magas résolaj veszteség. A résolaj szükséges dolog, mivel hűti az injektort.                           Amikor azonban  visszaáramló mennyiség megnő, akkor gyakorlatilag a rail

                          nyomás egyszerűen elszökik, és az üzemanyag visszafolyóágon az

                          üzemanyagtankba kerül. Akárcsak egy injektornál is jelentkezik a hiba, akkor

                          a motor leáll.

                          Magyarázat: a rendszerben az injektorok sorba vannak kötve. Ha egynél

                          elszökik a nyomás akkor a többihez sem jut el,  motor működésképtelenné                           válik.

 

2. Egyenetlen motorjárás.

 

                          - Az injektorokat ma már nem a sugárkép, hanem a szállított üzemanyag

                          mennyiség jellemzi. Az egyes injektorok mind-mind más mennyiséget

                          produkálhatnak ugyanazon üzemi körülmények között. Alapjáraton az ECU

                          (vezérlőegység) képes korrekcióra a hengerek közt. Amennyiben azonban a

                          szállított mennyiség túl alacsony vagy túl magas akkor az ECU nem képes

                          korrigálni, a motor egyenetlenül jár. Ennél a problémánál vagy a fúvóka                              hibás, vagy az injektor mágnesszelepe.

                          - A nyomásszabályzó szelep rossz működése is okozhatja a problémát.

                          A koszos, rosszul záródó szelep nyomásingadozást okoz és amikor az ECU

                          már nem „tolerálja” dolgot, akkor a motor leáll.

 

Minden gyártó egyedi kóddal látja el az injektorait. A kód 16-32 karakterből áll  mely számjegyek és betűk kombinációja. Ez a kód tartalmazza az injektor gyártási hibájából eredő paraméter különbségek jelleggörbe seregeit. Szép mondat, de mit is jelent.

Nincs két egyforma injektor. Viszont adott egy motor és szeretnénk, hogy minél csendesebben, egyenletesebben üzemeljen. Adjunk tehát egy kódot minden injektornak amit az ECU-ban tárolt algoritmus felismer és kezelni tud. Az eredmény, hogy az injektorok hibáit a vezérlőegység  minden hengernél illeszteni tudja.

 

A delphi pl. 240 pozícióban méri meg az új injektorait és ez alapján generálja a kódot.

 

 

 

Márkajellemzők

 


Bosch

 

Nos, a gyártó szerint az injektoraik 450 000km (nem elírás!) futásteljesítményt kell, hogy tudjanak. Egyetlen egyszer találkoztunk egy Renault Masterrel, amelyben 470 000 km volt és még nem volt hozzányúlva a befecskendező rendszerhez. Cseréltünk benne 4 injektort egy nyomásszabályzó szelepet és a kocsi ment tovább. A gazda az alábbi infót adta:


A kocsi folyamatosan járja európát, szinte ki sem hűl a motorja.

 A sofőrök „melegváltásban” nyomják a pedált.

 

Hát igen, ez a titok nyitja. Így még egy Lada is lefut vagy 250 000 km-t.

A hazai járműparkra viszont nem ez a jellemző használati mód. Rövideket megyünk, sok a hidegindítás. Ennek eredményeképpen alig 100-150 000Km után már javítani kell az injektorokat.

 

Hibák, megoldások:

 

Magas résolaj:

Az ún. golyófészek kopása az elsődleges indok. A nyomópálca kopás szintén hozzájárul a hibához. A fúvókatű berágódása és az injektorház kopása, repedése is előfordul.

A golyófészket olasz technológiával fel lehet polírozni, illetve a bosch ígéri, hogy újként is lehet rendelni a jövőben. (Néhány típushoz már vásárolható. 2011-07-27) Addig marad a felújítás. A nyomópálca problémás, mivel nem javítható és nem kapható (a bosch szintén ígér…)!!! Ha kopott, akkor csak egy másik injektorból való nem kopott pálcával helyettesíthető. Fúvókákat már lehet kapni. (Már szinte mindegyikhez kaphatóak az alkatrészek 2013-02-09). (2015.01.15– Már komplett szelepkészlet is kapható.)

 

Túl kevés-túl sok szállított mennyiség:

Általában fúvóka probléma. A mágnesszelep és a fúvókatű hézagolása is javít a helyzeten.

Árak:

Az injektor felújítások, beállítások árai 25 000-55 000Ft között mozog.

Néhány típushoz új injektorok 65 000Ft/db áron kaphatók.

A fenti összegek nettóban értendők!

 

 

 

Denso

 

A Denso név egyet jelentett a Távol –Keleti dieselekkel. Híresek voltak megbízhatóságukról, alacsony fogyasztásukról. A Denso igyekezett hasonlóan jó, modern dieseleket gyártani. Nagynyomású szivattyúi elnyűhetetlenek, injektoraik gyorsak, pontosak de nagyon érzékenyek az üzemanyag minőségére. (Bár ez minden gyártóra i)gaz

 

Hibák:

 

Magas résolaj. Itt meg kell jegyezni, hogy a Denso a legérzéketlenebb a megnövekedett résolajra. Kétszer annyival is elketyeg a kocsi mint pl. a bosch rendszer esetében.

 

Túl kevés-túl sok szállított mennyiség.

Jellemzően kevesebb a szállított mennyiség. Fúvókacsere, hézagolás a megoldás.

 

Ma (2015) már van komplett javítástechnológia. Lehet IMA kódokat generálni a javított injektorokhoz. A felújítás típustól függően 50 000– 130 000Ft között mozog. 

 

Denso van még egyes Ford, Peugeot, Citroen típusokban is.

 

 

 

Delphi

 

Kisebb, gyorsabb rendszer mint a bosch. Valószínűleg olcsóbb is, legalábbis gyártói szinten, mert bővül azon autómárkák köre akik ilyen rendszert építenek be. Pl. a mindig bosch-ozó Mercedes is váltott.

 

Egy hátránya van.

NEM LENNE SZABAD MAGYARORSZÁGON FORGALOMBA HELYEZNI!

 

A probléma:

A Magyar Szabvány szerinti gázolaj minőség nem felel meg a delphi szivattyú kenési igényeinek. Hangsúlyozni kell hogy, a szabvánnyal és nem az olajtársaságokkal van a baj. Bolondok lennének jobb gázolajat csinálni, mint ami kötelező.

A kenési hiányosság következménye, hogy a nagynyomású szivattyúban elhelyezett kisnyomású tápszivattyú lapátjai megkopnak, berágódnak és tekintélyes mennyiségű fémreszelékkel telítik az injektorokat és velük együtt a komplett üzemanyag rendszert.

 

Itt jöjjön a közhely:

Két féle delphi rendszerrel szerelt motor van. Amelyik spénes és az, amelyik majd lesz.

A képen egy renault 1,5 dci üzemanyagszűrőjének tartalma látható! A kép magáért beszél.

 

Az elmondható, hogy a Renault 1,5 dci van legjobban kitéve a problémának.

A Ford TDCI szivattyúi tovább bírják. Az olcsóbb hús jelen esetben a Renault.

 

 

A delphi injektorok javítása viszont nyitott kapu. Van hozzá alkatrész és technológia.

 

Hibák:

 

Magas résolaj:

Fúvóka, illetve a hidraulikus kapcsolószelep hiba. A kapcsolószelep okosabb, jobb megoldás mint a bosch golyófészkes, nyomópálcás rendszere.

 


Túl kevés-túl sok szállított mennyiség:

Fúvóka illetve a hidraulikus kapcsolószelep hiba.

 

Injektor felújítási árak: Új fúvókával és új kapcsolószeleppel, kódgenerálással

nettó 50 000-55 000Ft .

Szivattyújavítás: nettó 100 000-160 000Ft .         

 

 

Siemens

 

Katasztrófa. Főleg a Peugeot és a Ford használja. Rettenetesen gagyi elektronika. Ha egy injektor elektronikusan meghibásodik akkor tönkrevághatja a többit, és Az ECU-nak is megadja a kegyelemdöfést. Valószinűleg kb. 45Ft-ból lehetett volna védelmet szerelni bele de mérnökök valószínűleg csak szabadidős tevékenységből terveztek diesel befecskendező rendszert.

 

Javítástechnológia: Már néhány injektorra elérhetőek a pótalkatrészek. Az elektronikus hiba mellett a delphi rendszerhez hasonlóan spénesedésre hajlamos a nagynyomású szivattyú. A szivattyú javítása, kissé akadozó alkatrész ellátás mellett megoldottnak mondható.

 

 

 

 

 

 

 

Google PageRank